Warming up en Cooldown

Warming up en Cooldown

Er zijn veel discussies over het wel of niet doen van een warming up en cooldown.

Vaak wordt er een vergelijking gemaakt met het dierenrijk. Zijn er dieren die eerst een warming up doen, voordat zij in volle sprint ergens achter aan gaan of moeten vluchten. Natuurlijk reageren wij anders dan dieren, is dit dan een goede vergelijking?

Voordat we gaan sporten doen de meesten van u een warming up, al was het alleen al om je mentaal voor te bereiden op de inspanning. Als we kijken wat de fysiologische veranderingen in het lichaam zijn kunnen we de volgende zaken onderscheiden:

  • Verhoogde spierspanning
  • Verhoogde hartslag
  • Verwijding van bloedvaten
  • Verhoogde doorbloeding van spieren en organen
  • Aanmaak van gewrichtssmeer (synoviavocht)

Wanneer ik met de verschillende sporters aan de slag ga, merk ik dat de meesten nog even “wakker moeten worden”. Dat spieren en gewrichten wakker geschud moeten worden en dat na de warming up bepaalde bewegingen beter verlopen. Het mentale aspect is ook niet te onderschatten. Je komt s’ morgens om te sporten of vanuit je werk, misschien heb je een zware dag op je werk gehad en ga je daarna sporten, dan zal je mentaal even de omslag moeten maken.

Conclusie: een warming up helpt om te focussen en het lichaam voor te bereiden waardoor je tot betere prestaties kom. Wanneer je bij mij komt sporten zullen we altijd starten met een warming up.

Hetzelfde geldt voor de cooldown. Fysiologisch verandering bij de cooldown zijn:

  • Verlaging van de spierspanning
  • Verlaging van de hartslag

Als ik naar mezelf kijk, hoe beter ik de cooldown doe, hoe beter ik de volgende dag functioneer. Daarmee beweer ik niet dat de spierpijn verdwijnt. Het doen van een cooldown kan via cardio en/of diverse stretches van de spiergroepen welke zijn getraind. Hetzelfde geldt voor de cooldown als bij de warming up, wanneer je bij mij komt sporten zullen we ook altijd een cooldown doen.

Een duidelijk antwoord is er niet, fysiologisch adviseer ik om altijd een warming up en cooldown te doen. Er zijn genoeg voorbeelden van sporters die het niet doen en toch tot goede prestaties komen.

Advertenties

Goede voornemens voor 2017

Goede voornemens voor 2017

blog2

Het is inmiddels eind januari 2017 en de vraag is: “Heb jij je voornemens kunnen houden/behouden? Waren je doelen realistisch?”

Zo niet, geef niet op het kan alsnog. Het is echter wel belangrijk om je voornemen niet als voornemen te zien, maar als verandering van je levensstijl. Een voornemen is niet als het kopen van een nieuw kledingstuk. Wanneer je uitgekeken bent op je nieuwe broek dan kan je deze opvouwen en opruimen of misschien weggeven aan een goed doel. Zodat je er niet meer naar om hoeft te kijken.

Heb je het voornemen om af te vallen of gezonder te leven, zorg dan dat je niet alleen aan dit doel gaat werken, maar bespreekt het ook met je partner.

Je partner zal je moeten ondersteunen in je doel. Het is namelijk niet prettig dat als jij boodschappen gaat doen, jij heel netjes jou gezonde ingrediënten in het karretje stopt, maar je partner allerlei lekkere ongezonde snacks erbij gooit. Dan wordt het wel heel lastig om je doel te bereiken. Als jullie op de bank tv kijken en je partner trekt een zak chips open, dan wens ik je succes met je komkommer. Ga jij het dan volhouden om niet te snacken?

Wil je meer bewegen, bekijk je agenda en plan van te voren in. Houd je aan deze afspraak met jezelf. Wil je een nog betere stok achter de deur kom dan bij ons trainen en laat mij je ondersteunen. We kunnen (haalbare) doelen bepalen, bekijken wat de mogelijkheden zijn. Dit kan je doen met anderen (in een groep) of persoonlijk met mij. Wanneer je een voornemen hebt, ga dan van een langere termijn uit. Niet dat je het doel morgen al hebt bereikt. Naast realistisch wil je ook een uitdagende doelstelling neerzetten.

Samen met Paradocs Fitness en Training zijn jouw doelen binnen handbereik. Ik zie je snel. Je bent je eigen beperking, wat houd je tegen. Go for it!

Eerste blogbericht!

Blog:

Sporten. Feestdagen. Voeding.

De feestdagen komen eraan. Dat betekent kortere dagen, gezellige avonden. Cadeautjes shoppen. Gedichten maken en natuurlijk lekker eten. Hoe ga je nu om met al die lekkerheden. Hoe kan je ervoor zorgen dat je ongeschonden de maand december doorkomt.

Neem nu al actie. Het is halverwege november. Zorg voor een normaal eetpatroon en ga sporten. Beweeg meer!

Hoe werkt jouw lichaam: Vetverbranding vindt plaats als er meer brandstof wordt verbruikt dan wordt geconsumeerd. Om je lichaam te laten functioneren is er altijd een vetverbranding nodig maar als jij meer consumeert dan je lichaam nodig heeft wordt je zwaarder.

Wanneer je nu al rekening houdt met jouw eetpatroon en actie onderneemt hoef je in de maand januari minder damage control te hanteren (op dieet). Ik vind dat je überhaupt niet op dieet moet maar dat je jouw levensstijl moet aanpassen. Doe normaal!

Zorg dat je niet teveel boodschappen inkoopt voor de feestdagen. Goed voor milieu en voor jezelf zodat je de dagen na de feestdagen niet in de verleiding komt om het op te eten. Maak een doggybag voor je familie/vrienden die komen eten. Dan ben jij “ervan af”.

Stel het is Sinterklaas of 1e kerstdag. Wanneer je uitgebreid gaat lunchen, nuttig een normaal ontbijt. De denkfout is snel gemaakt om niet te ontbijten, maar het gezegde luidt niet voor niets luid; ontbijt als een keizer, lunch als een koning en diner als een zwerver. Als je gaat lunchen zorg dat je goed luistert naar je lichaam. Wanneer je vol zit, heb je genoeg en dus niet door eten. Ditzelfde geldt voor je diner. Leer jezelf kennen zodat je weet wanneer je genoeg hebt. Natuurlijk willen we dan ook het dessert. Dit is geen probleem. Als je een dessert neemt op sinterklaas, 1e en 2e kerstdag zijn dat maar 3 dessert. Op deze dagen moet dat natuurlijk kunnen.

Wil je meer weten wat een normaal eetpatroon is, kom dan bij ons sporten en dan zal ik je uitleggen hoe het werkt.